طراحی سایت
جمعه 25 آبان 1397.

تدوین طرح‌های توسعه کسب و کار

 

1- تعریف طرح های  توسعه کسب وکار

برنامه کسب و کار سند مکتوبی است که روش اجرای یک فعالیت تجاری در یک دوره زمانی مشخص را بیان می کند و شامل کلیه فعالیت های راه اندازی یک کسب و کار جدید است. در واقع راهکار تبدیل یک ایده به به یک کسب و کار موفق است.

 در طرح تجاری به سه سوال اساسی زیر پاسخ می دهیم:  هم اكنون در كجاییم؟ به كجا می رویم؟ چطور به آنجا برویم؟

طرح كسب‌وكار، مهمترین سند نوشته ‌شده‌ای است كه تمام جنبه‌های مختلف كسب‌وكار را پیش از راه‌اندازی آن بررسی می‌كند.

این طرح حاوی برنامه‌های كاربردی است، مانند برنامة مالی، برنامة تولیدی، برنامة بازاریابی، ساختار سازمانی و غیره

 

2- لزوم تدوین طرح های توسعه کسب و کار

  • طرح کسب و کار موجب می شود که شما بعضی از پیش فرض هایی که قبلاً در ذهن خود داشتید مورد بررسی و بازبینی هدفمند و نقادانه قرار دهید و بتوانید پاسخی مناسب برای سؤالهایتان پیدا کنید.
  • به شما امکان می دهد نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کنید.
  • جمع آوری اطلاعات قبل از اینکه به آنها نیازمند شوید، باعث اتخاذ تصمیمات آگاهانه می شود.
  • برنامه شما، دیدگاهی سازمان یافته در مواجهه با مسائل فراهم خواهد کرد.
  • طرح کسب و کار به عنوان راهنمایی در طول مسیر به شما امکان می دهد پیشرفت تان را در مقایسه با انتظارات برنامه ریزی شده اندازه بگیرید.
  • طرح کسب و کار مدرکی است که نهایتاً ایده کسب و کار مخاطره آمیز شما را به عنوان یک فرصت سرمایه گذاری بالقوه به شرکا و تأمین کنندگان و کارکنان شما می فروشد.
  • این طرح در زمینه تعریف اهداف، رقابت، مدیریت و کارکنان به شما کمک می کند. از این رو فرآیند تهیه طرح شغلی نوعی بررسی واقع بینانه ارزشمند از کسب و کار به حساب می آید که به شما به عنوان یک کارآفرین در برقراری ارتباط کمک می نماید.
  • انسجام تصمیمات
  • نظم و انظبا ط جهت ایجاد كسب و كار موفق
  • دستیابی به راهبردها ی عملیاتی قبل از اجرایی شدن طرح
  • ابزار ارتباطی كارآفرین                                

 

3- ساختار و مشخصات طرح توسعه کسب و کار

  • خلاصه مدیریت
  • شرح کسب وکار
  • برنامه بازاریابی
  • برنامه مالی
  • برنامه عملیاتی
  • برنامه سازمانی

 

1-3- خلاصه مدیریت

  • شما چه كسی هستید؟
  • راهبرد و چشم انداز شما چیست؟
  • كسب و كار شما چیست؟
  • بازار شما چیست؟
  • چه قدر سرمایه نیاز دارید و آن را چگونه هزینه خواهید كرد؟
  • مزیت رقابتی پایدار شما چیست؟
  • توا ن تولید درآمد برنامه کسب و کار شما چقدر است؟

 

2-3- شرح کسب و کار

  • ماموریت و چشم انداز شركت
  • نوع شركت (نوع شركت سهامی- گستره جغرافیایی فعالیت ها- تاریخچه قبلی)
  • تاریخچه و مراحل شكل گیری شركت
  • معرفی محصول و فناور ی
  • فهرست دارایی های كلیدی و تجهیزات و امكانات
  • معرفی تیم مدیریت و مشاوران حرفه ای (اعضای موسس شركت و سهام داران اصلی-اعضای هیات مدیره-مدیرعامل-مدیران ارشد-مشاوران كلیدی)

 

3-3- برنامه بازاریابی

برنامه بازار به این سوال كلیدی پاسخ دهد كه شما قصد چه نیازی را مرتفع سازید و در این راه از چه روش هایی برای رساندن محصول یا خدمت خود به كسانی كه به آن نیاز دارند استفاده خواهید كرد.

  • روند ها و ساختار بازار
  • نیازها و خلاءهای بازار
  • بخش بندی بازار
  • تحلیل مشتریان
  • تحلیل رقبا
  • راهبرد های بازاریابی

 

4-3- برنامه  مالی

  • پیش ینی هزینه های شركت (برآورد هزینه های سرمایه ای، برآورد هزینه های قبل از بهره برداری، برآورد هزینه استهلاک، هزینه تولید سالیانه)
  • پیش بینی سرمایه در گردش و ثابت
  • پیش بینی سود و زیان
  • نحوه تامین منابع مالی و محل هزینه منابع مالی
  • پیش بینی نقطه سربسر و نرخ بازگشت سرمایه

 

5-3- برنامه عملیاتی

  • فرآیند تولید
  • فّناوری تولید
  • تجهیزات و امكانات مورد نیاز
  • تامین مواد اولیه
  • سرویس مشتر ی
  • ساختار سازمان ی و نیروی انسانی
  • اقدامات اصلی

 

6-3- برنامه سازمانی

  • مالکیت
  • ساختارسازمانی
  • هیئت مدیره
  • برنامه زمان بندی

 

4- شرح خدمات

1-4- خلاصه اجرایی

  • هدف طرح کسب و کار
  • نکات برجسته
  • نیازمندی های مالی

 

2-4- پیشینه

  • محصولات، بازار و مشتریان کلیدی (ارزشی که حل این مسئله ایجاد می کند، راه حل پیشنهادی، اعتبار مساله و راه حل، نقشه راه / برنامه های آینده)
  • محوطه و مکان
  • داده های کلیدی
  • فرم حقوقی، مالکیت و مدیریت
  • تاریخچه توسعه کسب وکار
  • استراتژی کسب و کار و ماموریت
  • واحدهای عملیاتی / عمومی شرکت

 

3-4- محصولات و خدمات

  • تشریح و تاریخچه محصول
  • مشخصه های محصول
  • تحقیق و توسعه
  • چرخه عمر محصول
  • هزینه و قیمت گذاری
  • فرآیند تولید
  • کنترل و مدیریت کیفیت
  • منابع
  • مالکیت معنوی

 

4-4- بازار ها، مشتریان و رقبا

  • مقدمه (توضیح صنعت، اطلاعات در مورد بازار هدف - استراتژی بازار هدف، مشخصه های متمایز کننده - مزیت ما، اندازه بازار هدف اصلی، چه مقدار از سهم بازر را می توان کسب کرد؟)
  • مشخصه های بازار (تخمین سهم بازار و فروش، ارزیابی تحلیلی آینده بازار)
  • مشتریان
  • رقابت
  • موقعیت در بازار
  • استراتژی بازار (قیمت گذاری، استراتژی های تبلیغات،  شیوه های توزیع فروش، سیاستهای خدمات پس از فروش و گارانتی)
  • فروش پیش بینی شده

 

5-4- عملیات کسب و کار و شرکت

  • محوطه و مکان
  • بازاریابی
  • متدولوژی فروش
  • تولید
  • توزیع
  • فرآیند سفارش و کنترل موجودی
  • ساختار شرکت
  • مدیریت پروژه
  • سیستم اطلاعات مدیریت و گزارش دهی

 

6-4- منابع انسانی

  • مدیریت
  • نیروی کار
  • مهارت ها و شایستگی مدیران، ارزش های شرکت

 

7-4-  چارچوب قانونی و فاکتورهای اجتماعی و زیست محیطی

 

8-4- برنامه ریزی مالی

  • مقدمه
  • تاریخچه مالی
  • پیش بینی درآمد
  • پیش بینی جریان نقدی
  • پیش بینی ترازنامه
  • نسبت های مالی مهم
  • روش های رتبه بندی پروژه های سرمایه گذاری
  • درخواست تامین مالی

 

برچسب ها: برنامه ریزی استراتژیک, مدیریت استراتژیک, مشاوره و طراحی , تحلیل و طراحی, کسب مزیت رقابتی, برنامه کسب و کار