کاربردهای یادگیری الکترونیک در صنعت

مقدمه

یادگیری یک فرایند است‌، یک حادثه یا یک اتفاق نیست!

همه ساله تمامی سازمانها (‌فارغ از اندازه و نوع فعاليت) به منظور ارتقاء سطح علمی و عملی کارکنان خود به برنامه‌ريزی و توسعه منابع انسانی در حوزه آموزش اقدام می‌نمايند، اين اقدامات همواره با سرمایه گذاری نسبتاٌ زياد، برنامه‌ريزی مستمر و منظمی همراه می‌باشد، لذا سازمان‌ها با چالشهایی مانند تأمين منابع (شامل منابع مالی، برنامه آموزشی کارآمد، اساتيد خبره در حوزه فعاليت آن سازمان) مواجه می‌باشند.

اهداف

کاهش هزینه‌های آموزشی

تغییر مسیر انتقال دانش از آموزش به یادگیری (تنها با یادگیری است که انتقال دانش صورت می‌پذيرد)

استاد به دانشجو آموزش می‌دهد در حالیکه که ایده‌آل آن است که افراد خود یادگير باشند.

تبدیل دانشجویان از مصرف کنندگان دانش به تولیدکنندگان آن

تبدیل سازمان آموزشی به یک مجموعه‌ای از ارتباطات بین افراد

تبدیل استاد کلاس از آموزش دهنده به مربی و راهنما

فراهم آوردن زیرساختهای آموزشی با رویکرد، یادگیری در هر زمان و در هر کجا

استفاده از محتویات درسی استاندارد و نیز روشهای تدریس موثر و کارا بر مبنای بهترین تجارب موجود

ارزیابی سریع و دقیق یادگیرندگان با استفاده از بانکهای اطلاعاتی قابل گزارش‌گیری

امکان تکرار مجدد دوره‌ها توسط سازمان برای افراد خاص و با رویکردهای خاص

امکان ارائه مطالب و محتویات آموزشی با روشهای مختلف (محتویات متنی، شنیداری، دیداری و …) برای افراد مختلف

عناصر کلیدی در یادگیری الکترونیکی

یادگیری الکترونیکی از سه عنصر اصلی به شرح ذیل تشکیل شده است:

هر يک از عناصر فوق خود متشکل از اجزای کوچکتری هستند که در ادامه به آنها می‌پردازيم:

مروری بر هزینه‌های پنهان آموزشهای حضوری

هزینه‌های مالی مستقیم

حق التدریس استاد

فضای فیزیکی تدریس

هزینه‌های مالی غير مستقیم

عدم وجود عملکرد سازمانی در ساعاتی که پرسنل صرف آموزش می‌نمایند.

پرداخت حقوق و مزایا در ساعاتی که پرسنل صرف آموزش می‌نمایند.

هزینه‌های ایاب و ذهاب پرسنل جهت حضور در کلاس

هزینه‌های ایاب و ذهاب استاد جهت حضور در کلاس

شاخصهای اثربخشی و بهره‌وری یادگیری الکترونیکی

کاهش هزینه‌های مالی مربوط به دوره‌ها

امکان تکرار دوره‌های آموزشی بدون نیاز پرداخت مجدد هزينه‌های مستقيم و غير مستقيم

امکان برگزاری دوره‌های آموزشی در هر مکان و زمانی

عدم محدویت فضای آموزشی

امکان استانداردسازی روش تدریس با بهترین متدها

امکان اجرای مجدد (تکرار) به منظور افزایش بازدهی دوره‌ها برای دانشجویان

يک مثال – پرسنل تازه استخدام

مطابق آمارها معمولاٌ در تمامی سازمانها تغییرات سالیانه (ورود نیروهای جدید/ خروج نیروهای قبلی) بخشی از کل تعداد پرسنل شرکتها را تشکيل می‌دهد، لذا با توجه به هزینه‌های پیدا و پنهانی که در خصوص آموزش پرسنل جدید وجود دارد، ارائه راهکارهایی – به منظور کاهش زمان آموزش شخص تازه استخدام و نیز افراد مرتبط با وی- امری ضروری بنظر می‌رسد.

در اغلب موارد مدت زمان لازم برای همگرایی و شناخت کامل سازمان – توسط کارمند-   يک تا سه ماه کاری می‌باشد، لذا اگر بتوان زمان مذکور را تا حد ممکن کاهش داد بطوری که فرد تازه استخدام به سرعت بتواند با سازمان همراه گردد، می‌تواند وظایف کاری خود را به درستی به انجام برساند. هزینه‌های آموزش وی به شدت کاهش می‌یابد.

از آنجا که فرآيند استخدام پرسنل جديد (در بسیاری از سازمانها) به صورت موردی بوده و امکان پیش‌بینی دقیق زمان ورود نیروهای جدید در سازمان وجود ندارد، در نتیجه امکان برگزاری دوره‌های منظم و کلاسیک با حد نصاب تعداد نفرات وجود ندارد. لذا تهیه دوره‌های آموزشی الکترونیکی به صورت بسته‌های مجزا و با اهداف مشخص از اهمیت بالایی برخوردار است.

تهیه محتواهای دوره‌های آموزش الکترونیکی – تنها یکبار- و در ابتدای کار به انجام رسیده و در ادامه برگزاری و اجرای دوره به تعداد نامحدود (‌از نظر زمانی / مکانی)  امکانپذیر خواهد بود. شايان ذکر است به طور معمول دوره‌های زمانی برای بروزرسانی محتواهای توليد شده در نظر گرفته خواهد شد. که پس از طی اين دوره‌ها محتواها مورد بازبينی قرار گرفته و در صورت نياز تغييراتی در آنها اعمال خواهد شد.

جدول محاسبه هزینه‌های آموزشی افراد تازه استخدام در یک شرکت نمونه

شرکت دارای 500 نفر پرسنل باشد.

نرخ ورود/خروج پرسنل در طول یکسال حدود 15 درصد باشد.

اگر بتوان زمان آشنایی افراد را از 1.5 ماه به حدود سه هفته کاهش داد سازمان مبلغی در حدود 1،000،000،000 ريال از هزینه‌های مستقیم خود را کاهش داده است.

علاوه بر آن فرد تازه استخدام، امکان درآمد زایی برای سازمان مذکور را سه هفته زودتر کسب نموده است.

نمایی از نرم افزار یادگیری الکترونیکی

پرسنل تازه استخدام

نمایی از نرم افزار یادگیری الکترونیکی HSE

نمایی  از بخش آزمون دوره یادگیری الکترونیکی

فهرست